Kära lilla mormor

Kära lilla mormor. Igår tog vi farväl av dig en sista gång, i en jättefin ceremoni som du själv hade planerat, det är en utav de tuffaste dagarna jag upplevt i mitt lilla liv. Idag vräker snön ned och igår var det sol hela dagen, så jag vet att du fanns med oss hela tiden.

Jag är så glad över de 18 år jag fått spendera med dig. Jag är så tacksam för allt du och Åke gjort för mig och mina syskon i hela våra liv, att ni alltid tänkt på oss. Jag vet nu att en tuff tid väntar, ett liv utan dig, och hur ska jag klara mig? Även om vi inte pratat varje dag så har jag alltid vetat att du finns där, att jag har kunnat ringa eller komma och hälsa på dig när som helst. Jag hoppas att du alltid har förstått hur mycket jag älskar dig, och att du varit den finaste och mest omtänksamma mormorn man kan ha.
Jag kommer alltid att komma ihåg våra somrar i Hallstahammar, alla mysiga stunder vi hade i den lilla husvagnen. Kvällarna du läste godnattsagor för mig och Lucas. Morgnarna med frukostarna på plasttallrikar ute i förtältet som redan var uppvärmt av den varma sommarsolen. Alla timmar som du och Åke satt och väntade på oss tills vi hade badat klart. Jag är så ledsen att jag inte hann säga till dig att det är ett av de bästa minnena jag har i mitt liv, men jag tror och hoppas att du redan förstod det. Jag är så tacksam för att ni spenderade veckor i den husvagnen med oss. 
Jag är så glad att du var dig själv in i det sista trots att du var sjuk och jag är så glad att du slapp sjukhuset som du inte ville ligga på. Jag vet att du accepterade det här och att du gjort nästan allt du velat göra i ditt liv. Jag ska försöka vara som dig mormor, jag ska ta vara på den tiden jag har och göra det jag vill göra, precis som du. Jag ska tänka på andra och alltid se det goda i människor. Du var en glädjespridare, precis som man ska och vill vara, alla tyckte om dig för den du var, och du var ingen annan än dig själv. Jag är så tacksam för hur du uppfostrat min mamma, och gjort henne till den finaste och starkaste mamman man någonsin kan ha, och att du gjort min moster till en exakt lika fin människa. Utan dig skulle varken jag eller mina syskon finnas här. 
Jag är så ledsen, så ledsen att du inte kommer finnas med mig under den lyckligaste dagen i mitt liv. Allt jag önskar är att du skulle funnits med här när både jag och Lucas tar studenten. Även fast jag vet att du kommer finnas med mig under den dagen, så kommer jag sakna dig varenda sekund. Att inte kunna krama om dig eller känna din lukt. Mormor, jag vet att du sa att du ångrar dig att du inte dansat mer, och jag lovar dig att under hela den dagen så kommer jag att dansa för dig. 

Tack så mycket för den tid jag fick med dig och alla timmar du lagt ned på dina barnbarn. Jag hoppas att du alltid förstod hur enormt tacksamma vi var för allt du gjorde, trots att vi inte sa det då. Jag hoppas nu att du har det bra och att du hälsar Fanny och farfar ifrån mig. Min vackra underbara kära lilla mormor, du kommer alltid att finnas med mig i allt jag gör. Jag kommer alltid att sakna dig, så mycket att det gör ont. Vi ses senare. Puss och kram. 

Kommentera här: